Friday, November 20, 2009

Merawat seorang janda atau seorang miskin

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.: Nabi Saw. pernah bersabda, "Orang yang
merawat seorang janda atau seorang miskin adalah seperti mujahid (orang yang
berjihad) di jalan Allah, atau seperti orang yang mengerjakan shalat
sepanjang malam dan berpuasa sehari penuh." [7:265-S.A.]--

Shahih Al-Bukhari, dikutip dari buku "Ringkasan Shahih Al-Bukhari" disusun
oleh Al-Imam Zainuddin Ahmad bin Abdul-Lathif Az-Zabidi [1885-R.S.A.]


SALAM

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Orang yang berkenderaan hendaklah memberi salam kepada orang yang berjalan kaki, orang yang berjalan hendaklah memberi salam kepada orang yang duduk dan orang yang sedikit hendaklah memberi salam kepada orang yang ramai

Shahih Muslim


SIFAT ORANG MUNAFIK DAN HUKUM MEREKA


Hadis Zaid bin Arqam r.a katanya:
Ketika kami musafir bersama Rasulullah s.a.w tiba-tiba orang ramai ditimpa kesulitan. Lalu Abdullah bin Ubai berkata kepada pengikutnya: لَا تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِهِ Yang bermaksud: Janganlah kamu membelanjakan harta benda kamu kepada orang-orang yang ada bersama Rasulullah s.a.w supaya mereka bersurai meninggalkannya di sekitar kawasan tersebut. Zuhair berkata: حوله adalah bentuk bacaan Al-Quran bagi orang yang membacanya secara baris di bawah. Abdullah bin Ubai berkata lagi: لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ Yang bermaksud: Demi sesungguhnya! Jika kita kembali ke Madinah dari medan perang sudah tentu pihak kita sebagai orang-orang yang mulia lagi kuat akan mengusir orang-orang yang hina lagi lemah iaitu pihak Islam keluar dari Madinah. Zaid berkata: Aku terus berjumpa Nabi s.a.w memberitahu kata-kata tersebut. Lalu Rasulullah s.a.w memanggil Abdullah bin Ubai bertanya tentang ucapannya. Tetapi Abdullah bersumpah tidak pernah berkata demikian. Malah dia menjawab bahawa: Zaid telah membohongi Rasulullah s.a.w. Zaid berkata: Aku menjadi resah mendengar jawapannya itu sehinggalah Allah menurunkan ayat menjelaskan kebenaranku إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ Yang bermaksud: Apabila orang-orang munafik datang kepada kamu wahai Muhammad. Zaid berkata: Kemudian Nabi s.a.w memanggil Abdullah bin Ubai dan pengikutnya supaya meminta ampun. Zaid berkata: Mereka menggeleng kepala masing-masing كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ seolah-olah batang kayu yang tersandar. Zaid berkata: Sebenarnya rupa paras mereka amat baik

SAHIH MUSLIM


Hadis Zainab binti Jahsyin r.a:
Sesungguhnya Nabi s.a.w terjaga dari tidurnya, baginda bersabda: لاإله إلاالله (Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah). Celakalah bagi bangsa Arab dari kejahatan yang telah dekat. Sesungguhnya hari ini sebahagian dari dinding Yakjuj dan Makjuj terbuka seluas ini, Sufian (perawi Hadis) mengisyaratkan angka sepuluh dengan menggunakan tangannya. Zainab berkata: Wahai Rasulullah, apakah kami akan binasa sedangkan bersama-sama kami ramai orang-orang yang soleh? Baginda bersabda: Ya, jika banyak berlaku kemaksiatan

2 comments:

  1. Pengasas Pondok Geting, Abdullah Sa’amah, 64, berkata, sudah sampai masa baginya membuat teguran secara terbuka, biar pun akan dimusuhi kerana tindak-tanduk Mursyidul Am Pas sudah keterlaluan dan diselubungi rasa takbur.

    Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Pondok Kelantan berkata, banyak kenyataan Nik Abdul Aziz tidak bersandarkan ijtihad ulama dan mentafsirkan Al-Quran berdasarkan pemahaman sendiri yang sentiasa disesuaikan dengan kepentingan tertentu.

    “Bagi saya, beliau bukan lagi Mursyidul Am tapi Mudalilul Am (Penyesat Umum). Beliau orang yang sesat, itu hakikatnya,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di pondoknya di sini, semalam. - sinarharian

    Nampaknya kealiman dan sifat warak yang mur SHIT dol am PAS ini tonjolkan selama ini sudah semakin terhakis, rakyat dah mula bersuara, malah alim ulama sudah hilang sabar dengan sikap, perbuatan dan kata-kata N.Ajis.Dikalangan alim ulama dari persatuan pondok negeri beliau sendiri sudah bersuara!

    Dikalangan kuda belang PAS pula memang sudah wujud 2 puak besar yang menyokong dan menentang beliau, Desakkan dan cadangan Zahid yang mahu menabalkan N.Ajis sebagai Ketua/Pengerusi PR juga telah menyebabkan penyokong Parti Keadilan mencebik dan mengumpat beliau dengan pelbagai keletah lucu. DAP pula melihat kuda tunggangan mereka ini sudah sampai kepada hukum tembak! Bagi DAP N.Ajis bukan sesiapa, beliau hanya 'penyedap' dan satu lagi watak dalam episod wayang kulit mereka.

    Yang lebih malang kewujudan anak menantu hantu telah meretakkan hubungan mesra dengan anak kesayangan nya si husam kusam. Perpecahan PAS Kelantan sudah semakin parah! Ini telah membuka lembaran baru kepada perbualan hangat sekelian rakyat di seluruh pelosok kelantan bahawa N.Ajis bukan satu-satu nya pilihan! N.Ajis bukan maksum dan bukan seperti mana yang mereka kenal dahulu, N.Ajis juga kebulor kepada harta dan kekayaan dunia! N.Ajis juga boleh disuap!

    ReplyDelete
  2. Siapa kita nak mebuat faktwa org lain sesat?Ulamak ke?Ahli majlis fatwa ke?kalau sekadar org biasa,lebih baik kita diam,kerana takut bila si akhirat kelak kita di bangunkan bukan dikalangan org islam.

    ReplyDelete